Is het vastleggen van figuren en objecten niet een poging één te worden met het object, om het te beheersen?
Talloze kunstenaars en fotografen hebben zich laten inspireren door een voorwerp van hun interesse en adoratie en er hun eigen verbeelding van gemaakt.

De vrouwenvoet, de eerste verbinding met de aarde maakte Eva hiermee, is een mysterieus geheel.
De Griekse filosoof Marik Korakis noemde het (vrij vertaald): “De innerlijke verbinding van een goddelijkheid met de oorsprong van het leven..”
Waren de Chinezen in onze ogen wellicht op bijna Japanse wijze (bonsai) de voet van de Chinese dames aan het inperken, in veel landen is het in alle vrijheid blootvoets lopen eerder gebruik dan uitzondering.
Hedendaagse mediafiguren proberen de elementen te tarten door blootvoets door een tapijt van gloeiende houtskool te wandelen, maar dit heeft in mijn ogen niets met een verheven – zo u wilt- verlichte staat van de mens te maken. Deze actie sluit aan bij de traditie van animatoren en illusionisten als Houdini en Ratelband.

De vrouwenvoet is het, waar het in deze conceptuele performance om gaat.


Beeldend kunstenaar Tim Hinterding nodigde op de internationale kunstmanifestatie Huntenkunst nadrukkelijk meisjes, meiden, dames en andere vrouwen uit hun medewerking te verlenen:

Ontbloot de voet en plaats haar op het blad papier. Tim Hinterding zal met potlood de contouren volgen en weergeven op het papier. Na afloop wordt gevraagd de naam aan deze tekening toe te voegen.

Alle katernen zijn samen gevoegd een kunstenaarsboek gaan vormen.

zicht op zijkant kunstenaarsboek op voetenstandaard

Het boek is 42 x 36,5 cm en omvat 9 katernen van 8 bladen, hierin ruim 80 dames- en meidenvoeten.
De voetenstandaard meet 38 x 47 cm en is aan de hoogste zijde 15 cm hoog.

bovenaanzicht boek op voetenstandaard